El curs 2011-2012 decidim portar a terme dues proves pilot per tal de valorar les bondats del projecte i actuar amb previsió davant les possibles dificultats. Una amb alumnat de 4t ESO i professorat del mateix nivell de la matèria de Ciències Socials i l' altra amb alumnat de 2n d'ESO i 1r de Batxillerat a l'àrea d'Educació Física conduïda per la Maika Viñas experta en ioga Kundalini i escola. Bases de la prova pilot de 4t d'ESO
4A, 4B i 4D: 13, 20 i 27 d'abril / 4,11,18 i 25 de maig/ 1,8 i 15 de juny a les 8:00 del matí 4C: 10,17 i 24 d'abril / 8,15,22 i 29 de maig / 5, 12 i 19 de juny a les 15:00 de la tarda. Resultats a partir del qüestionari a l'alumnat: Instrument el·laborat pel Dr lluís López responsable del grup TREVANota: Al final d'aquest pàgina pots trobar les 10 sessions que es van programar per a la prova pilot del curs 2011-2012. Bases de la prova pilot de 2n d'ESO i 1r de Batxillerat
La prova consisteix en 4 sessions de Ioga Kundalini (d'aproximadament 1.5 hores) als 4 grups de 2n d'ESO i als 3 grups de 1r de Batxillerat, durant l'horari d'Educació Física. Per tal de determinar la millor manera d'arribar als adolescents mitjançant el ioga, es plantegen les 4 sessions de manera molt diferents: • 1a sessió: Es treballa per millorar la força del cos i per augmentar la capacitat de concentració. Es dirigeix la classe de la mateixa manera que es fa en una classe d'adults, reduint una mica els temps dels exercicis. • 2a sessió: Es treballa el Sistema Immunitari. Es dirigeix la classe de la mateixa manera que es fa en una classe d'adults, però la música que acompanya els exercicis no és la típica del ioga, sinó aquella que agrada els adolescents. • 3a sessió: Es treballa la flexibilitat, la coordinació entre els hemisferis cerebrals, l'equilibri i la capacitat d'escoltar. Tot dirigit igual que en una classe per nens, amb música infantil, d'adolescents i de ioga. • 4a sessió: Es fa una classe completament diferent, on es faciliten diferents exercicis per fer a casa, per tal d'evitar o alleujar els típics dolors que han manifestat que pateixen: mal d'esquena, mal de cap, dormir malament, dificultat per relaxar-se i mal de cames, malucs i engonals. Les sessions, tot i ser cada una diferents, es troben estructurades de la mateixa manera: -Escalfaments -Kriya (o sessió de ioga) -Relaxació -Meditació Abans d'iniciar la prova i just després de cada sessió, es passa als alumnes unes enquestes per tal de poder treure conclusions de l'efectivitat de la tècnica, i per intentar fer analitzar als alumnes el que havien fet durant la classe i intentar valorar, a nivell individual, els beneficis obtinguts. Les preguntes eren del tipus: "¿Què és el que t'ha agradat més /menys de la sessió d'avui?", "¿Què és el que t'ha costat més /menys de la sessió d'avui?", "¿Com t'has sentit durant la classe d'avui?", "¿Com et sents després de la classe?". Tot i que les sessions de ioga són obligatòries per a tots els alumnes, respondre els qüestionaris es dóna com una activitat totalment voluntària. Resum dels resultats a partir dels qüestionaris a l'alumnat: • El 75% dels alumnes que han contestat els qüestionaris han valorat l'experiència com a positiva. • Aproximadament la meitat dels alumnes que han participat en el projecte han manifestat ganes de seguir practicant ioga. • El 25% dels alumnes enquestats han notat un augment de flexibilitat i que els fa menys mal l'esquena (els alumnes que només han rebut 2 classes són els que menys han notat aquests beneficis). • El 25% dels alumnes que han contestat les enquestes asseguren que es troben més tranquils i relaxats. • El 22 % dels alumnes que han participat en la prova han contestat que després de les sessions de ioga s'irriten amb menys facilitat. • El 33% dels alumnes enquestats asseguren que després de les classes de ioga dormen millor. • El 28% dels alumnes enquestats han contestat que des que fan ioga no tenen tan mal de cap. • El 39% dels alumnes que han contestat els qüestionaris han manifestat que el que més els ha agradat de les sessions de ioga ha estat la relaxació. Alguns comentaris dels alumnes en el Qüestionari Final: " M'han semblat molt divertides i a l'hora útils. També m'han sorprès perquè pensava que el ioga era molt limitat i avorrit. Però amb aquestes classes he descobert que era molt extens, diferent i emocionant". (2n d'ESO) "Sí, m'ha agradat i la veritat és que sento curiositat per saber-ne més coses Les només 4 sessions a l'escola se m'han fet curtes". (2n d'ESO) "No m'agradaria seguir fent ioga, perquè no tinc cap interès pel ioga, tot i que relaxa molt". (2n d'ESO) "De vegades m'he sentit trist, perquè no havíem pogut fer futbol". (2n d'ESO) "M'han agradat molt, m'han ajudat a relaxar-me durant l'estona que fèiem ja que estem tot el dia d'exàmens. M'agradaria que cada dia en féssim". (1r de Batxillerat) "No em faria res seguir-ne fent a l'escola, però al meu temps lliure no".(1r de Batxillerat) Per motius de calendari no tots els alumnes han pogut rebre les 4 sessions. En la següent taula queda especificat quines classes han rebut cada grup:
* Els alumnes de 2n d'ESO D i de 1r de Batxillerat C tenen la classe d'Educació Física a la mateixa hora. S'ha optat per fer classes d'una hora amb cada grup. En el cas de la Kriya per a nens, s'ha fet la classe amb els dos grups junts. Per tant: 2n d'ESO A (29 alumnes) => Han rebut les 4 classes 2n d'ESO B (28 alumnes) => Han rebut 2 classes: Sistema Immunitari i Kriya per a nens. 2n d'ESO C (29 alumnes) => Han rebut 3 classes: Surya Kriya, Sistema Immunitari i Kriya per a nens 2n d'ESO D (30 alumnes) => Han rebut les 4 classes Dilluns 7 de Maig 1r Batx. B Sistema Immunitari Dimarts 8 de Maig Dimecres 9 de Maig Dijous 10 de Maig 1r de Batxillerat A (22 alumnes) => Han rebut les 4 classes 1r de Batxillerat B (26 alumnes)=> Han rebut 3 classes: Surya Kriya, Sistema Immunitari i Kriya per a nens 1r de Batxillerat C (23 alumnes) => Han rebut les 4 classes. |